Vecka 26
Publicerat den

Haha, snyggt med det lilla hålet i byxorna. ;}

För det första, jag har en förklaring till det hemska ärret på den vänstra bilden. Det är helt enkelt ärret efter min navelpiercing :( Innan jag vart gravid så syntes ju bara den översta delen medan den nedersta befann sig "inne i naveln", men nu har magen utvidgats så mycket så det finns inte så mycket navel kvar. ;P Hur som helst så har hela ärret nu gått ihop och bildat en hemsk mörkröd fläck!

Det går fortfarande an att visa "nakenbilder" på magen eftersom jag inte fått några bristningar på själva magen ännu. Men som ni ser på den högra bilden så har jag lite på sidan där, bläblä! Har jag en väldigt liten mage förresten? För att vara i vecka 26 menar jag.. Hur som helst så ser magen alltid mindre ut på bild än vad den gör i verkligheten, tycker jag i alla fall!

I morses var jag livrädd att det var något fel med barnet för jag hade sjukt ont i magen. Det sved och jävlades. Jag vaknade vid 6-tiden först och kände av det, sedan igen vid 8, och sedan vid 10. Nu har det dock gott över, och jag har känt rörelser så jag kan vara lugn. It's alive! :D

Barnet:

Ca 30 cm lång och vikten är 8-900 gram. Barnet har nu passerat en viktig gräns. Det har kommit så långt i sin utveckling att det sannolikt skulle överleva utanför livmodern. Ögonen öppnar och sluter sig. De reagerar sedan en tid tillbaka på ljus och mörker. Genom att rikta ett starkt ljus mot barnet har man kunnat se hur det lyfter händerna för att skydda sina ögon. Hjärnan utvecklas mycket snabbt, nu får hjärnbarken sina fåror och vindlingar så att alla nervceller ska få plats. Barnet har mer sammanhängade sömnperioder, ibland stämmer de överens med dina egna. Den långa elastiska navelsträngen kan vara snodd runt barnet men dess rörelsefrihet påverkas ändå inte. I navelsträngen finns 3 blodkärl. Det ena transporterar blod till barnet. De 2 andra för bort slaggprodukter från barnet.

Åh ♥







 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?