Vecka 31
Publicerat den


Bebisen

Bebisen är nu omkring hela 42 cm från huvud till tå och väger omkring 1.6 kg. Den här veckan är en milstolpe i bebisens utveckling då lungorna får förmågan att fungera på egen hand tack vare bildandet av en “surfaktant” som hindrar att lungblåsorna faller ihop om bebisen av någon anledning skulle förlösas och bli tvungen att andas utanför livmodern.

Öronen är nästan helt färdigutvecklade, både de yttre och inre delarna, och bebisen kan höra din röst som den också kan känna igen efter förlossningen, tillsammans med andra vanliga ljud.

Bebisen bildar också underhudsfett och hudfärgen är mer rosa än röd vid det här laget (för “vita” bebisar). Naglarna är så långa att bebisen kan råka riva sig med dem innuti livmodern.

Genom att göra ultraljudsundersökningar på barn under längre perioder har man kunnat visa att de nu drömmer när de sover. Man tror åtminstone det eftersom barnets ögon rör sig på samma sätt som en sovande vuxens.

Mamman

Vatten i hela kroppen.

Känns dina ben svullna? Passar inte ringarna längre? Runt den här veckan är det inte ovanligt att du samlar på dig vatten. Kroppen har bildat så mycket som 50 % mer blod och kroppsvätskor under graviditeten för att uppfylla barnets behov. En del av denna extravätska läcker in i dina vävnader. När din växande livmoder trycker på bäckenvenerna hindras en del av flödet till din underkropp. Det här får vätska att flöda till ben och fötter så att de svullnar. Det här är oftast inte farligt, men för att vara på den säkra sidan tar din barnmorska ditt blodtryck varje gång du träffar henne.

Vad ska jag göra? Sitt inte med benen i kors! Då hindrar du flödet ännu mer. Trä alla ringar på en kedja och bär dem runt halsen i stället. Drick mycket, rör på dig för att hålla igång cirkulationen och vila med benen upp!

Egna tankar
Haha, wow. Den här veckan har jag verkligen känt av att jag har mer vatten i kroppen. Benen och fötterna är svullna, och jag ser inte mina fotknölar längre. Ringen får jag knappt av mig och jag blir snabbt andfådd av att till exempel gå i trappor. Det som är lite dumt av mig är väl att jag ofta sitter med benen kors..

Med tanke på att jag rör mig i stort sett som vanligt (det vill säga ganska mycket), så har jag börjat få funderingar kring att barnet faktiskt kanske kommer tidigare än beräknat. Har dessutom fått ytterligare en massa tecken på att bebisen är en pojk, men vad det är för tecken håller jag för mig själv..;) Men jag säger det igen: det vore riktigt roligt om det är en tjej där inne i magen, eftersom allting tyder på att det är en kille! :)






 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?