Morsan kan!
Publicerat den

Här är köttfärslimpan som jag tillverkade i går. Köttet kommer från mitt högra lår. Eller näe, det är blandfärs faktiskt, men det skulle gärna ha fått vara lite av mitt lår. Skadar aldrig att bli av med lite fläsk. Fast frågan är om jag hade velat äta den då..? Hur som helst, den var hyfsat god i alla fall! Lite smaklös kanske, men vad kan man begära första gången? ;}

Vill ni ha receptet? Här kommer det i alla fall:

» Ca 400 g köttfärs
» 1 gul lök
» 1 ägg
» 2 msk bostongurka
» ½ dl mjölk
» Kryddpeppar
» Salt
» Ströbröd
» Chilisås

Gör såhär: Häll mjölk och ströbröd i en bunke och rör runt. Låt stå och svälla i några minuter. Tillsätt köttfärs och blanda ihop. Fortsätt med ägget, bostongurkan, hackad lök, krydda och salt. Häll i en skvätt chilisås om så önskas. Smörja en ugnsäger form och forma sedan köttfärsblandningen till en limpa i formen. Grädda i 220 grader i ca 40 minuter. Klarrrt!

Servera med potatis, brunsås & lingon.

Lite småtips:
» Lägg i en klick smör i vattnet när potatisen ska kokas upp - det gör att det inte kokar över.
» Tillsätt ketchup och lite soya i brunsåsen, blir kanongott!



 Anonym

Såg gott ut :) Får jag testa nån dag. Vad kul. Kan du lägga till mig på facebook då? Lättare där än å sitta å kommentera över bloggar ;) Pernilla Hellqvist. Lägg till båda två - jag har två facebook. Kan förklara nån gång :P



URL:


 Hanna

Både ser och låter smarrigt :) Duktig du är!

Jag tycker det är jättesvårt att veta HUR mycket man ska krydda köttfärsen, inte så att de är så gott att smaka av precis! ;) Men jag brukar ta i "lite för mycket" så brukar det bli ganska bra :) Vitpeppar är gott, men kanske ungefär samma som kryddpeppar?



Jag brukar ha i lite lingonsylt i såsen när jag gör ex. köttbullar eller köttfärslimpa :)

Urgott de med :)



Kram



URL: http://hanniie1.blogspot.com


 Mirre

Mummsis =D,



Ohh vad rooooligt =D



Tack så mykt



URL: http://myflowergirl.blogg.se/


 Mia

Hej sötnos..

Vilken söt tallrik du har.

Gott med köttfärslimpa, jag gjorde kålpudding igår, Hoppas den var god.

Jag äter ju inte numera, går på diet för o få ordning på livet ;)



Kramis



URL: http://pienimustaenkeli.blogg.se/


 L y d i a

svar, Tack! Det där är verkligen Lydia-ringen med stort L :}



Tack, vad glad jag blir av att höra att bloggen uppskattas! Det har varit så sjukt fattigt med blogginlägg nu på slutet, har inte haft någon tid alls...!!



Mm, det SER gott ut i alla fall! Blev hungrig nu, haha



URL: http://lydiajosefine.blogg.se/





 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?