Proteus
Publicerat den

Hon älskar att köra omkring i sin Toyota, för genom vindrutan ser hon ut som vem som helst. Det är när Mandy Sellars, 32, kliver ur bilen folk börjar titta. Hennes ben kommer aldrig att sluta växa.

Mandy Sellars från Accrington utanför Blackburn i England lider av den sällsynta sjukdomen Proteus syndrom. Namnet kommer från havsguden Proteus, som enligt den grekiska mytologin kunde anta de mest varierande gestalter. Mandy Sellars är en av knappt 200 människor i världen som har en kropp av Proteus-natur.
Det första kända fallet var John Merrick, britten som på 1800-talet visades upp på cirkus och gav inspiration till filmen ”Elefantmannen”.

Glad av diagnosen
Mandy föddes med oproportionerligt stora ben och deformerade fötter, men det var först som 30-åring hon fick diagnosen. Hon tog emot den med glädje.

– För första gången i livet visste jag att jag inte var ensam och det betydde så mycket för mig. Jag ville höra ihop med andra och det gör jag nu, säger hon till Sunday Mirror.
– Mina ben är en del av mig och gör mig unik. Det låter konstigt, men ibland glömmer jag att jag är annorlunda. På insidan är vi ju, som det heter, alla lika.

Benen väger 70 kilo
Mamma June har alltid sytt hennes byxor. De gigantiska skorna specialtillverkas på ett sjukhus i Burnley. Mandys ben väger i dag 70 kilo och fortsätter växa. Högerfoten är fyra decimeter lång. Hon kan gå med hjälp av kryckor men sitter mestadels i rullstol.

Läkarna har förberett henne på att en amputation kan bli oundviklig.
– Det vore löjligt att låta mig ha ben som bara är dödvikt. Om de blir för tunga att röra skulle jag få svårt att leva något slags liv, säger hon.

Maraton i rullstol
Hon borde låta nedslagen när hon berättar det där, men det gör hon inte.
– Jag har ett stimulerande liv och är lycklig som jag är. Jag planerar redan för framtida utmaningar – ett maraton i rullstol, åka flotte och snowboard. Jag funderar till och med på skärmflygning – trots att jag är höjdrädd, säger hon.

Källa: aftonbladet.



 Melinda - Mamma till Maja ♥

De där ser ju så jäkla vidrigt ut alltså :/ helt sjukt...



URL: http://melindawingren.blogg.se/





 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?