En lång lista
Publicerat den

När fick du reda på att du var gravid? 28 augusti -12

 

Hur gammal var du? 21 år.

 

Hur tog din partner det? Han blev väldigt glad då detta var vad vi önskade. :}

 

Mådde du mycket illa? Nej, inte alls farligt. Hade det typiska "morgonillamåendet" i några veckor under hösten, men det hjälpte om jag tog Postafen kvällen innan!

 

Hade du mycket halsbränna? Ett tag under den sista trimestern hade jag mycket halsbränna när jag la mig om kvällarna. När jag försökte tänka bort det kändes det som att jag skulle spy! Men.. Rennie hjälpte superbra. Verkade inom 1 minut ungefär! 

 

När kände du bebisens första sparkar? Jag trodde mig känna ett litet fladder redan i oktober när jag låg på rygg i soffan. Men sparkarna kom i slutet av november/början av december.

 

Var du ofta orolig? De första veckorna är alltid värst. I alla fall för mig. Då var jag livrädd att barnet skulle vara sjukt på ett eller annat sätt, och tanken på att kunna få två friska, fina barn fanns inte. Var det ens möjligt? Kan man ha den turen två gånger!? Sekunderna innan ultraljudet var jag galet svettig. Det var så att händerna rann! Så fort vi kom in i rummet tillsammans med kvinnan som skulle kika på bebisen i magen så försvann dock all nervositet och jag kände mig som en filbunke - kladdig! Nejmen.. Lugn! :} Lugnet höll i sig fram till kanske.. vecka 28-29? Jag tyckte att bebisen rörde sig väldigt dåligt. Inte få rörelser, men få REJÄLA rörelser! {Inga kullerbyttor eller andra ställningar.} Detta kollades upp inne på förlossningen, men då de fann att allt såg normalt ut så försvann min nervositet över det också.

 

Sparkade bebisen mycket? Ja, från den dagen jag var inne på förlossningen i vecka 29 så sparkade han så att säga 24/7! ;} (Som för att berätta att "jag är minsann inte alls lugn!", som barnmorskorna trodde)

 

Fick du bristningar? Nej, 2-3 stycken mitt på magen. Har dock tusentals sedan innan så.. what the heck! Finns viktigare saker att bry sig om just nu än en ful mage.

 

Hur många ultraljud gjorde du? 2 st. Rutinultraljudet då jag var i vecka 16, samt ett extra i vecka 29 som jag nämnde ovan.

 

Hur började din förlossning? Den började runt kl 01 torsdagen den 16 maj, med värkar!

 

Hur många timmar tog din förlossning? Från första värken tills det att han var ute så tog det 14 ½ timme. Jag är jättenöjd över det! Varken för fort eller för långsamt i min smak. :}

 

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt, otroligt nog! Tänk att ett huvud med omfång 37 cm kunde klämmas ut där..

 

Hur mycket var du öppen när du kom in? 4 cm

 

Vilken smärtlindring tog du? Min egen andning och senare även lustgas.

 

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Ooh, jag vet inte riktigt! Har ingen aning om hur länge jag hade krystvärkar. Vet att jag ville trycka på redan 1-2 timmar innan han var ute, men jag tror inte att det var krystvärkar. Men kan det ha varit en halvtimme kanske? Max.

 

Blev det komplikationer? Nej

 

Vad tyckte du var jobbigast? Smärtan. Den där känslan då man verkligen inte vet vart man ska ta vägen för att det gör så j*vla ont! Man vänder och vrider på sig men hur man än gör så har man ONT. Och att krysta ut honom. Jag kunde så tydligt känna hur han for fram och tillbaka där inne, och känslan när han åkte tillbaka var ju hyfsat jobbig. Jahapp.. än är det arbete kvar innan han kommer ut! ;}

 

Var du rädd för något? Just under förlossningen var jag nog mest rädd för smärtan då huvudet kommer ut. Till skillnad från förlossning nr. 1 så visste jag ju nu att hur ont värkarna än gör så gör det ÄNNU ondare när huvudet kommer ut. Men till min stora förvåning gjorde det ont även att få ut resten av kroppen. Jag som hade tänkt att bara huvudet är ute så drar de ut allt. Men icke! Sen var jag även lite rädd för att spricka, särskilt när huvudet tryckte på!

 

Skrek du? Ja, haha. Innan hade jag som mål att inte skrika då jag ansåg det vara onödigt, men när jag väl låg där så underlättade det väldigt mycket att skrika in i lustgasen. Då fick jag mycket mer kraft! Sen vet jag inte om jag skrek eller om jag stönade. Det kan ha varit något mitt emellan. ;}

Hur många var inne i förlossningsrummet? Jag, David och kanske 2-3 andra barnmorskor/studenter.

 

Hade du någon nära med dig? David ♥

 

Fick du sys? Nej. Fick bara några vad de kallade för skrapsår.

 

Vilken vecka födde du i? Vecka 42. (V.41+3)

 

Vikt och längd på bebis? 4380 gram & 53 cm lång

 

Hur gammal är bebisen nu? 1 månad & 2 dagar

 

Vad tyckte du om förlossningen? Nu i efterhand - kanon! Just då - smärtsam!!

 

Hur mycket gick du upp under graviditeten? Ca 13 kg

 

När kommer nästa barn? Om 9 månader!




 hanna

Ska ni ha en till bebis? :-)

Svar: Nej, hihi, Ville bara "skoja" till det. ;)
melindaochjulia.blogg.se



URL: http://hanniie1.xn--blogsot-ixa.com





 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?