Självstudier
Publicerat den

Iih.. bara några dagar kvar till min livs fösta tenta. Känner mig både nervös och inte. Känns som att provet kommer vara ganska "simpelt" {om det nu finns något sådant i högskolevärlden..}, men samtidigt är det så MYCKET att hålla reda på. Vetenskapliga inriktningar, människosyner, hur en sjuksköterska ska vara och vad som är viktigast.. Väldigt mycket är ju logiskt, men det gäller ju att skriva rätt saker under rätt fråga.. De två vetenskapliga huvudinriktningarna är t ex den positivistiska inriktningen och den hermeneutiska inriktningen. Aldrig hört TALAS om innan, haha. Och vad innebär då dessa? Ja då vill det till att skriva rätt sak på rätt ställe. Den positivistiska inriktningen har en naturfilosofisk grund och den andra har en humanfilosofisk grund. Men då kommer vi in på ytterligare mer information. Vad innebär dessa grunder? Gaah. Känner jag mig själv rätt kommer jag inte ha en susning om detta på fredag. Om det ens kommer vara en fråga!? Jag har gått igenom tre olika tidigare tentor och den här frågan verkar dock vara återkommande.. Och de fem stegen i omvårdnadsprocessen: Bedömning, Diagnos, Planering, Genomförande, Resultat/Utvärdering. Jag försöker göra det hela till en liten berättelse för att komma ihåg dem i rätt ordning. Så oerhört enkelt egentligen, det vill bara till att minnas. Det är ju lätt hänt att det blir någon form av black out under själva tentan.. ;}


Fått ännu en tavelbeställning som jag precis gjort färdigt. Till ett dop! :}
Det är väl knepigt hur dagar som ska bestå av självstudier mestadels består av... ja.. allt utom det? Hyfsat bra är jag väl ändå om jag ska vara snäll mot mig själv. Igår satt jag hela förmiddagen och skrev så det krampade i fingrarna. Det ska jag strax göra igen. Självdisciplin är viktigt!

Ha en fin dag!


 Fin ordning på sakerna på golvet bredvid skrivbordet. Men jag städade faktiskt upp efter mig. Alla lösa papper skulle ändå slängas, och böckerna ligger i en prydlig liten hög numera, haha.



 Beatrice Bäckstrand

Det kommer att gå kanonbra ska du se! Själv har jag min första tenta någonsin den 6 november. 😰 Nervös? Svar: JA! Håll tummarna för mig!



URL: http://beabus87.blogg.se





 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?