Julen, barn, utveckling och nyårslöfte
Publicerat den



Återigen är jag inne i en så kallad "tentaperiod". Min första tenta har jag på fredag, alltså om tre dagar, de andra två är på måndag och fredag nästa vecka. Bra upplägg där. Jag hoppas att alla mina timmar av plugg under den här julen och "ledigheten" åtminstone ger ett godkänt resultat på samtliga.
 
Julen annars då? Den firades här i vårt hus och det var så mysigt. Lyckades få till en riktigt fin julstämning med en stor och ståtlig gran, julgardiner i nästan alla fönster, ljusstakar, stjärnor och små tomtar här & var. Pepparkakshuset stod pyntat och apelsinerna hade sina kryddnejlikor. Barnen fick mycket fina presenter, och mycket kläder till (kanske inte barnens men..) min stora glädje. Tomten kom och var lika rolig och härlig som alltid, det fanns alldeles för mycket mat på julbordet så att vi hade rester kvar i veckor (!) efteråt. Senapssillen {en av mina favoriter, bredvid bruna bönor!} finns fortfarande kvar så vitt jag vet! ;}
 
Datorn bestämde sig för att krascha alldeles före jul. Dessutom behövde skrivaren nytt bläck och när vi skaffade det så kraschade även den. Min värld rasade samman för ett ögonblick. En ny dator är dock inköpt och skrivaren fungerar numera tack vare min älskade sambo! ♥ Varför ska alla extra kostnader komma runt jul? CSN snålar alltid i december och ger mig ca 3000 kr mindre än en "vanlig" månad, men det får jag igen nu i januari när jag ska få så mycket som 12 (!!) tusen kronor. Det är sjuka mängder pengar. För mig. Tänk att jag i nästan hela mitt vuxna liv har levt på 3000-4000 kr i månaden. Det ni. Här börjar vi i botten. :} Men det är väl det rätta? Bara att ta sig uppåt!
 
På tal om något annat så har Henry börjat prata mycket mer! Han är så duktig!! Fortfarande en bebis i mina ögon många gånger, men konstigt nog är han ju inte en liten plutt längre (som Julia gärna kallar honom!). Hela tiden: "Plutteeeeeen!" Haha. Några ord som han kan:

Mamma
Pappa
Julia (iija)
Sessan (Sessa)
Mormor (Momo)
Morfar (Mmpa)
Katt (Ka)
Ko
Mjölk (Möö)
Dricka (Dicka)
Snus (Nuus)
Clementin (Tiin)
Kaka
Chips (Sii)
Duscha (Scha)
Vovve (vvve, offe)
Lampa (bapa)
Täcke (käcke)
Napp (Maaa)
 
Nu låter ju inte orden felfritt, hehe, men det är i alla fall så att vi förstår dem! :}
Jag är väldigt upp & ner när det kommer till vissa frågor. Ändrar mig stup i kvarten. Förra veckan ville jag inte ha fler barn. Nu längtar jag som BARA DEN tills den dagen det kan vara dags igen. Jag vill ha 3-4 st TILL. Jag älskar bebisar, älskar att vara gravid. Så fort jag ser en gravid kvinna på stan börjar jag le och blir så sugen. Och alla är gravida. Kanske tur att inte jag är det nu för det kommer väl vara fullt på bb det här året kan jag tänka mig. ;} Men nu vill jag bara gå klart skolan så att jag kan försöka få turen att bli gravid igen. Skaffa kan jag inte skriva, det låter hemskt. Barn är ingenting som man bara skaffar. Det är en stor gåva, verkligen!
 
Jag har förresten ett nyårslöfte. Ett hederligt sådant. "Hålla upp med godis, kakor och läsk hela året". Jag hade föreställt mig det som fruktansvärt, men trots att jag senast igår fick en Marabou chokladkaka nästan intryckt i munnen så tackade jag nej! Inte ens sugen! Vågen har knappt rört sig på en vecka och jag är på riktigt förbannad över det. Möjligen äter jag på tok för mycket kolhydrater, men jag orkar inte hålla igen med MAT. Husmanskost! Förhoppningen är att det "sakta men säkert" ska gå neråt, för så här mycket som jag väger nu har jag aldrig vägt när jag varit tillsammans med David. Det är äckligt. Förstår inte hur det kunde gå så fel. Jag som var så fit förra våren.. Huden börjar i alla fall bli bättre. Både jag och David var helt "prickiga" i huden pga. för dålig kost. Jag tror jag drack ett glas vatten i hela december. (Bara det lilla vattnet från kranen som jag tar p-pillret tillsammans med.) Annars var det bara läsk, juice, te och mjölk. Och kaffe.
 
I morgon ska jag försöka ta lite bilder i vårt hem när det är dagsljus!! Mycket har hänt på några veckor. Julia har fått en ny säng och lite lampor har kommit upp. Eller mycket och mycket..
 
 






 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?