Julia hos tandläkaren
Publicerat den


Hittade gamla bilder på Julia från när hon var en 10-11 månader gammal ♥

I måndags var jag, Julia och Henry hos tandläkaren eftersom Julia fått en tid för undersökning. Vi hade pratat om det länge och jag har försökt få henne att se fram emot besöket. Att hon dessutom har fått två nya tänder (tydligen sexårständer) gjorde henne ännu mer förväntansfull! Dock var det inte en särskilt förväntansfull Julia jag hämtade på dagis vid 13:15 i måndags, då hon var i full färd med att leka med de andra dagiskompisarna. Hon påstod att det skulle bli tråkigt och att hon var rädd för allting som hade med tandläkare att göra.
 
När vi väl kom till tandläkaren fick vi vänta i några minuter och Julia frågade gång på gång om det inte var vår tur snart. Skapligt rastlös! En tandsköterska ropade in oss minuten efter och Julia fick sätta sig i den stora stolen medan jag satt med Henry (som var väldigt blyg!) i knät på en stol lite längre bort. Hon var väldigt nervös, haha, men gapade ändå stort och snällt och svarade på frågorna hon fick. Hon åt minsann bara godis och drack saft på lördagar, och hon fick bara vatten mellan måltiderna, höhö. Jag skämdes lite i stolen borta vid väggen för att det lät så himla bra.. (Jag kan ju tillägga att mina barn dricker saft nästan dagligen, och idag åt Julia godis efter frukosten, men det behöver ju ingen annan veta! ;)) Tänderna såg i alla fall välborstade och fina ut, och den brun/gråa tanden satt som berget. Eftersom olyckan (hon ramlade av en såndär hård gunga och fick den på tanden så att det dels lossnade en bit och att den så småninom skiftade i färg) hände för så länge sen så trodde tandläkaren att risken för att den nya tanden under skulle ha skadats, var väldigt liten. Hoppas kan man alltid göra! Vi fick även order om att börja använda "vuxentandkräm" eftersom hon fått nya, permanenta tänder, och sagt och gjort så köpte vi en när vi ändå var där. Någon med smak av pepparmint som till och med jag tycker smakar starkt. Men Julia biter ihop och har använt den två gånger om dagen! Hon är väldigt rädd om sina tänder och det är OERHÖRT viktigt att de är vita och fina. Det påpekas gärna vilka gula tänder jag har fått.. Så sent som i morse förklarade jag för henne att hennes vita tänder måste bero på att hon varken dricker kaffe eller snusar. "Jaa, eller röker!" svarade hon då.
 
Hennes skräck för tandtroll kom till när vi läste om Busiga bebben som inte ville borsta tänderna. Bilderna när de läskiga trollen borrar och förstör tänderna har verkligen satt sig i Julias huvud, och ibland har vi behövt borsta tänderna flera gånger samma kväll för att vara säkra på att ingen mat finns kvar som tandtrollen vill åt! Vid något tillfälle nämnde jag för henne att föräldrar ska hjälpa sina barn med tandborstningen fram till de är 10 år gamla, vilket OCKSÅ har fastnat i henne huvud. Jag kommer därför sällan undan med att hjälpa henne, även om jag tycker att hon ibland kanske kan borsta själv. I alla fall på morgonen. :}
 
Hur gör ni mer era barns tänder? Borstar de själva eller hjälper ni till?
Julia är som ni förstår väldigt enkel att borsta på, Henry däremot får man tvinga och använda sig av våld för att komma åt de små tänderna. ;} Men det var tydligen bra, enligt tandsköterskan när jag förmedlade detta.. Tänderna ska borstas!
 
Visste ni att förr i tiden när tänderna inte borstades lika frekvent, så förekom det inte alls lika mycket karies som det gör nu? ;) Kan ju kanske ha något att göra med att de inte åt socker på samma sätt som nu, men ändå! :}







 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?