Dagis, mäklare och goda nyheter
Publicerat den

Hej på er denna härliga 7 september.
En tillsynes grå och tråkig dag, om än väldigt varm faktiskt. Julia är i skolan och Henry är på förskolan... Eller näe! Det känns inte rätt att säga "förskolan". Dagis säger jag, det är vad det heter enligt mig även om det för flera, flera år sedan bytte namn till förskola! ;) Henry grät och klängde sig fast vid mig som vanligt vid lämningen, när ska det vända tro? Han är ju ändå över 3 år.. En känslig ålder det där! Det sorgliga är att han vaknade vid ca 05:30 i morse och grät. Han frågade om vi var lediga idag eller om vi skulle till dagis, och när jag sa att vi skulle till dagis började han gråta och ville absolut vara hemma med mig. Lilla gubben.. ♥ Efter mycket om och men kom vi i alla fall iväg till slut, och vid 13:30 ska jag hämta honom igen.
 
De senaste veckorna har bestått av ständigt städande här i huset. Det är rensat, undanplockat, dammsuget, våttorkat och ja, allt ni kan tänka er. Gräsmattan är klippt och trimmad och altanen är städad. Anledningen till detta spektakel är att mäklaren var här tidigare idag och kikade på vårt hem. När vi köpt huset fick vi nämligen en kostnadsfri värdering som vi ville använda oss av innan den gick ut (den går ut i januari 2017). Vi har ju bott här i huset nu i 2 år och 4 månader, och även om det inte syns så mycket utanpå så har det allt hänt en del inuti! Nästan alla rum är omtapetserade och har nya golv och lister. Vi har bytt diskmaskinen mot en nyare variant, satt in nya element på sina ställen, köpt en torktumlare, satt in en jordfelsbrytare, en fläkt i badrummet för att få ut fukt och renoverat värmepumpen (som kom på plats igår igen! Bra tajming där!). Staketet är vitmålat och ett stort trädgårdsland har istället blivit gräsmatta. Garaget är renoverat på utsidan och vi har ett stort trädäck med inglasad altan på baksidan (inte klart än dock). Fönstren är kittade och ommålade och väggar har rivits och satts upp på nya ställen. Ja ni hör ju själva.. David har inte legat på latsidan i alla fall, även om jag försöker bromsa honom ibland. :) Nåväl, nu hoppas vi att huset har stigit lite i värde i alla fall, och planerna är stora!
 
Det jag dock är mest sugen på just nu är att flytta ut vårt sovrum till allrummet och göra om lite här. Tapeterna var lite "beigedassiga" innan och vi strök bara över några lager med vit färg på det för att få upp ljusheten lite. Rummet ligger för övrigt i norrläge och har en balkong. Färgen var inte den bästa och resultatet blev därefter. Lite fläckigt och så. Och slarvigt.. eftersom jag var med och målade och verkligen suger på att måla! Rummet sträcker sig från sida till sida så det finns två snedväggar här. Ena snedväggen (den där vi ska ha sängen mot sen hade jag tänkt) är jag sugen på att sätta träpanel på. Så fräscht! När bebis får sitt eget rum sen så är nämligen tanken att vi föräldrar flyttar ut i allrummet. Jättemysigt ju! Vi sov här när vi renoverade vårt sovrum för snart två år sedan, och vi sov jättebra! Blir nog kanon. Tänk bara att ha en balkong i sitt sovrum! Det enda jag skulle vilja ändra på är utsikten.. Haha! Istället för en massa hus och asfalt så vore väl.. tja..VAD SOM HELST bättre? Ett gärde, en hage med hästar, en sjö, ett HAV.. Men jag kanske ska göra en Kalle anka-grej och sätta upp en stor bild på något istället!? :D Haha! Då kan vi ju ändra beroende på årstid.
 
 
Lite småglimtar från vårt hem. Överst till vänster är från allrummet, det med fläckiga väggar. Ett väldigt oanvänt rum just nu, ett för det mesta väldigt stökigt rum eftersom barnen drar ut sina leksaker dit hela tiden. Vi gjorde ett tappert försök att få en myskänsla med en fåtölj, lampa och ett bord. Men hey.. vem sitter någonsin där!? INGEN! Det står nämligen en stor soffa 2-3 meter bort (inte den på bilden), haha. :'D Betydligt mer bekväm än en fåtölj kan jag säga.
 
På bilden överst till höger ser ni en närbild på fondväggen i vardagsrummet och "matsalen" (matdelen, eller vad säger man!?). Och bilderna nere är från dessa rum. Lite hyllor ska upp på väggen bredvid klockan, men jag är ju som jag är. Livrädd att göra hål i nytapetserade väggar. Då får det se lite tråkigt ut tills det att vi bestämt oss för vad vi vill ha. Tänkte faktiskt göra det billigt för mig och köpa hyllplan och konsoller på IKEA vid nästa besök. Två hyllor tror jag blir bra. Visar resultatet sen!
 
Men till de goda nyheterna! Jag sommarjobbade ju på Hjo Camping i somras och trodde att jag kunde vara kvar där till stängning i slutet av september. Så blev det dock inte. Istället har jag nu gått hemma i flera veckor och städat i stället, haha, och dessutom sett till att Julia kommit in bra i skolan och skolat in Henry på sitt nya ställe. Helt sysslolös har jag därför inte varit! Men, hur rik blir man på att gå hemma? Jag tjänar inte ens ett ruttet lingon. Hörde därför av mig till vikarieförmedligen för mer än en månad sedan i tron om att jag ganska enkelt skulle kunna hoppa in som vikarie i äldrevården, men därefter inte hört något (jag har legat på och ringt dem igen..).. Konstigt tänkte jag, men det behövdes väl tydligen ingen hjälp då.. Fram till idag! Förut ringde vikarieförmedlingen och jag ska "skolas in" på ett boende här i stan nästa vecka. Jippi!! Jag hoppas för mitt liv att det kommer gå bra. Lite orolig är jag då magen ibland gör väldigt ont, men förhoppningsvis ska det gå. Jag är i dag i vecka 31 (30+4) och tycker väl i alla fall att jag borde kunna jobba fram till vecka 36-37. Lycka!! Hur lycklig det blir för Henry är däremot oklart.. det blir ju längre dagistider.. Men det ska nog fungera! Det kanske rentav är bättre och lättare för honom om han är där oftare och inte bara 15 timmar i veckan?
 
Nu är jag trött i fingrarna, haha! Vad långt det blev!
Puss och kram!






 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?