Risker
Publicerat den

Den här söndagen har än så länge gått i städandets tecken. Jag tar tillbaka det där som jag skrev i ett tidigare inlägg - det där om att vårt hus är litet. Det är det inte när det kommer till att dammsuga det, haha. Tar ju hela förmiddagen att gå igenom bara undervåningen! Möjligen är jag lite för petig, men jag passar på att göra det ordentligt när jag ändå håller på! Man vet aldrig när det händer nästa gång, haha! ;} Nu har jag i alla fall fått motion så att det räcker för idag.
 
Igårkväll, lördag som det var, så satt jag i min ensamhet uppe i soffan i allrummet och läste Socialstyrelsens nationella riktlinjer. Inget som jag hade gjort om jag inte var tvungen på grund av att vi har seminarium i morgon om det, men det var stundtals ganska intressant. Så intressant att jag behövde skriva av mig inne på en Facebookgrupp. Det handlade givetvis om rökning, och det var rökning gällande gravida och mammor som fick mig att reagera. Så otroligt onödigt att röka när det medför sådana risker. Just så. Risker.
 
Långt ifrån alla barn som föds där mammorna har rökt under graviditeten blir ju sjuka, men de kan bli det. Och det kan de givetvis bli av andra orsaker också, självklart. Men! När det är så utstuderat att rökning skadar så förstår jag inte för mitt liv att folk inte slutar!? Ännu mindre förstår jag de som slutar under graviditeten för att sedan BÖRJA igen när barnet är fött. Det är galet! Jag vet inte hur jag som blivande sjuksköterska ska tackla sådana här fall, men jag antar väl att jag snällt får hålla mina åsikter för mig själv. Det är svårt att avsluta ett beroende, vilket jag har full förståelse för då jag har varit beroende av socker. Men herregud. Jag har slutat. Man måste våga ta kontroll över sin hjärna. Annars hade jag rullat fram nu.
 
Dessutom läste jag om snus och hur det påverkar kroppen {David (sambon) snusar ju}. Det förkortar tydligen livet med ett par år, samt att risken för cancer i bukspottkörteln ökar även om det är en ovanlig sjukdom. Dessutom har man lättare för att dö om man snusar och får en stroke eller en hjärtinfarkt. Med andra ord har man större chanser för överlednad om man inte snusar. Det känns ju bra.. Men han menar på att "något gött måste man ju få ha".. vilket jag antar att många andra också tänker. ;}
 
Jag försöker bli bättre på att sätta mig in i andras åsikter, vilket kan vara fördelaktigt i många fall. Något som jag reagerade på i skolan häromdagen var att det hela tiden talas om "leva längre". Man lever längre om man äter nyttigt. Man lever längre om man inte röker osv. Men.. Har de tänkt på att alla människor kanske inte VILL leva längre? Alla kanske inte vill leva hälsosamt {i mångas (även mina) ögon tråkigt} bara för att bli gammal. Uppenbarligen vill inte alla leva ett hälsosamt och långt liv. Men tilläggas bör att det mesta handlar om pengar. Allt är så DYRT inom hälso- och sjukvården. Visste ni att de lägger 434 miljoner kronorkvalificerat rådgivande samtal, kompletterat med läkemedel varje ÅR, på att få människor att sluta röka. Haha :') De pengarna kunde ju ha gått till något annat.. Kan man tycka! 
 
Ha en fin söndag! :} 
Och hoppas att ingen hatar mig efter att ha lättat på mina åsikter. Skriv gärna era åsikter också, om ni har några. :}






 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?