Sovrummets förvandling
Publicerat den

 

 
 
 










Jag vet inte hur länge jag har tjatat om vårt sovrum i sociala medier, men efter jul var det äntligen dags att ta tag i det! Ursäkta bildbomben, men jag tycker att det är så roligt att dokumentera själva förvandlingen. Behöver jag nämna att vi är nöjda? :} Jag är så otroligt glad för att vi vågade använda oss av två olikmönstrade tapeter och inte bara en fondvägg och resten enfärgat. Det gav verkligen liv till rummet.
 
Tyvärr förblir fönstret brunt tills vi har ekonomi nog att kunna byta ut alla fönster i huset. David fixade till dem i somras, men de ser ganska risiga ut ändå. Eller nej, det gör de väl kanske inte, men de är i alla fall skitiga hela tiden då det samlar sig inuti dem och det inte är särskilt lätt att rengöra dem, haha. Sen är ju tanken att ha vita fönster, men jag försöker njuta av det vi har istället och tycker faktiskt att det kan vara en ganska fin brytning mot allt det ljusa! :} Eller vad tycker ni?
 
Min kära pappa var snäll och hjälpte till med både tapetsering och el eftersom vi bytte kontaktuttag också. Det är inte alls dyrt att köpa nya "plastskydd" (vad heter det!?), och det gör väldigt mycket att få bort de gamla, gulnade plastbitarna, haha.
 
Vi har alltså bytt ut golvet, golvlisterna, dörren och tapeterna. Laminatgolvet hittade vi till ett bra pris på Byggmax, listerna likaså. Tapeterna beställde vi på bygghemma.se och de levererades nästan omedelbart. Mycket bra pris! Den randiga tapeten kostade ca 179:-/rullen och fondväggen låg på 399:-/rullen om jag inte minns helt fel. Skillde ganska mycket från affären här i stan..
 
Tanken var att försöka skapa oss ett lantligt rum, och det tycker jag att vi har lyckats med. Golvet ger en riktig myskänsla, och inom kort ska även barnens rum prydas av ett likadant. Vår gamla sängram sålde vi och istället köpte vi en sänggavel och ben till sängen. För att de inte alltför fagra sängbenen skulle synas köpte vi en sängkappa från Ellos. Och vad lätt det blev att dammsuga under sängen nu när benen är så pass höga! Innan (med Malm-sängen från Ikea), kom jag inte alls åt med dammsugaren, vilket resulterade i ganska så jättemånga dammtussar.
 
Då både jag och sambon är ganska petiga med vad vi vill ha så är allt självklart inte färdigt än. Vi vill inte köpa grejer "bara för att", utan hitta något som känns bra - och det kan ta sin lilla tid. Jag är på jakt efter ett svart (!) bord att ha framför sängen, mot den randiga väggen som inte har någon snedtak, men det var givetvis slut på Ikea när jag skickade med en beställning till mina föräldrar som var där i helgen. Attans.. Men den som väntar på något gott..! Tror att det kan bli riktigt bra. Återigen, kontraster! ;} Vill inte ha för mycket vitt.. Att rummet dessutom ligger i söderläge gör det både varmt och ljust, och då tror jag att i alla fall en mörk möbel kan göra sig bra! :} Sen har ju både sänggaveln och sängborden varma, naturliga färger vilket även det ger ett lugn. "Sängborden" köpte vi på Blomsterlandet, men huruvida de är praktiska eller inte går att diskutera. Ska jag vara ärlig köpte jag dem mest för syns skull. All bråte som låg i våra lite mer rymliga, tidigare sängbord ligger nerkastat i två ICA-påsar och har stått inne på Julias rum i några veckor nu, haha. Dags att ta tag i det kanske.. Mest är det gamla skolpapper och "Om ditt barn blir sjukt"-böcker, men det ska väl få plats någon annanstans! :}
 
Ha en jättebra dag! :}






 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?