Svar på lite frågor
Publicerat den

Jag undrar hur din och din pojkväns familjer reagerade när du berättade att du var gravid? Vad sa dina vänner och de i skolan?

Jag tror att min familj reagerade på ett mera lugnt sätt än vad Johans familj gjorde. Varför vet jag inte riktigt, men det kan ju ha att göra med att många i min släkt har varit unga när de har fått barn. Min mamma sa att valet helt och hållet var mitt och att jag skulle göra precis som jag kände, de skulle stötta oavsett vad jag valde. Johans familj var väl lite mer negativ till en början men när vi sedan hade bestämt oss för att behålla barnet så var de lika glada som min familj. Johans pappa fick dock inte reda på det förrän vid jul...

Mina vänner blev ganska överraskade och några trodde att jag skämtade först, haha. Men när jag väl började få en liten mage så fick jag bara gulliga kommentarer. I alla fall till mig, men vad folk pratade om när jag inte hörde kan man ju aldrig veta. Det finns ju alltid skitsnack, vad det än gäller. ;/ Mina lärare reagerade typ inte alls. Vissa sa ingenting ens när jag hade stor mage. Fast en del av dem kom allt med roliga kommentarer och det var ingen som var sur eller något. Varför de nu skulle vara det haha..

Hur gammal tycker du man ska vara när man skaffar barn?

Hmm, svår fråga faktiskt! Alla är ju olika och vissa passar ju att vara mammor redan vid 15 års ålder och andra kanske inte passar som det förrän de är över 30. Dock är det ju en sådan sak som man "växer in i" medan man är gravid. Man förstår ju mer och mer vad det innebär ju större magen blir {även om man aldrig riktigt kan förstå hur det kommer att bli när man är gravid för första gången! Sa jag emot mig själv nuu..?}. Men personligen tycker jag att 19 är en bra ålder (bra om man tänker fysiskt) men om man tänker på allt runt omkring, såsom skola, jobb osv, så tycker jag att mellan 20-25 också är en väldigt bra ålder. Jag skulle aldrig vilja vara över 30 när jag får mitt första barn, men det är ju jag det..

Vilka är dina tankar kring feminism?

Oj! Jag är så pass icke-insatt att jag nog knappt vågar svara på den frågan! Visst är det bra att vi tjejer stiger fram och säger vad vi tycker och tänker. Dessutom tycker jag inte att det ska göra någon skillnad i lön beroende på om man är man eller kvinna. Jag tycker att det ska vara rättvist, men sedan finns de ju de feminister som ser ner på killar helt och hållet, och det tycker jag inte om.







 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?