Nyårskrönika
Publicerat den

Jag såg i Patricias blogg att hon hade gjort en nyårskrönika, och då tänkte jag att DET, det vill jag också göra! Mycket har hänt i år så antagligen blir det en hel del text. Vill ni inte läsa, gör inte det! ;) Men om inte annat så är det roligt för mig att kunna läsa senare i mitt liv.

Januari: gravidmagen började alltmer att ta form och i skolan var det full gång med projektarbete och det allra sista i kurserna som skulle sluta ungefär då. Bland annat företagsekonomi B, en sjukt tråkig kurs som slutade med ett G i betyg. Även svenska B och textkommunikation slutade den månaden, och de betygen var mycket bättre! Precis i början av månaden kände jag av lite foglossningar vilket oroade mig en aning, men det slutade nästan lika snabbt som det kom och sedan var det bra med det. Nelly var inomhus mycket, planerande av barnvagn var i full gång och jag var mycket ute i naturen och fotade den vackra snön. Kallt var det, som fan! Jag åt på restaurang också, 2 gånger under 2 veckor.

 

Februari: snön låg tjock på marken och det var fortfarande kallt ute. Skolan var i full gång och jag gick så ofta jag orkade, vilket ändå blev ganska mycket. Fullt med prov och en massa spring mellan Skövdes alla resuatrangen & fik. Allt för projektarbetet! Magen växte ännu mer och bebisen där inne [som jag trodde var en liten Leon] växte fint och mådde bra. Även jag mådde riktigt bra och var smidig trots den allt större magen. var klädd i leggings, linnen och stora tröjor hela tiden - precis som nu! Bakade cupcakes, lekte i snön med brorsan och kaninen, tog en massa magbilder och såg filmen Snabba Cash. Den sög! Joel Kinnaman var självklart galet snygg, men själva filmen var väl inte så bra direkt. Synd! Jag fyllde även 19 år den fjärde och var i Danmark med släkten eftersom morfar fyllde 60 bast. Badade på badhotell och åkte färjan över till Fredrikshamn. Föräldrargruppen började och jag gick dit så ofta jag kunde.

v. 27

Mars: snön låg fortfarande kvar (!) och den 1 mars var det ett riktigt yrväder ute! Jag var mycket i skolan och när jag inte var det så trackade jag mina vänner genom att konstant fråga dem om vilket kön de trodde att bebisen i min mage hade. När de väl gissade på något frågade jag dem varför och så fortsatte det. Stackarna! Haha, förlåt! Jag sprang ner till mvc mest hela tiden och det mättes och klämdes och togs en massa blodprover. Allt såg fortfarande strålande ut och jag var inte oroad alls. Den tron hade jag nämligen: oroa dig inte! Ingenting blir bättre av att man oroar sig, nästan bara sämre! Gjorde en massa test hemma på datorn som alla visade på att det var en son jag skulle föda fram, men oj så fel alla test hade! Projektarbetet blev även färdigt, i alla fall själva boken, och vi var på mässa i Tidaholm. Fick även en massa bebiskläder från Johans mamma som vår lilla bebis skulle ha sen. Köpte barnvagn!!

 

v. 33

April: köpte ett spjälskydd till spjälsängen och fick även Johans gamla babysitter som hans mamma hade fixat nytt tyg till. Hela jag växte och benen svullnade rejält. Kände inte mina fotknölar på hur många veckor som helst. Jag började bli allt mer trött och sov mycket. Träffade mina kompisar och åt tacos hemma hos mig, mycket lyckad kväll! Jag och Johan hade varit tillsammans i 17 månader och jag hade mycket tankar kring det lilla livet i min mage. Väntade med spänning på barnvagnen som jag skickat efter! Hade hundratals prov i skolan och käkade krämbullar från skolans cafeteria mest hela tiden. Hade ett oerhört dåligt järnvärde och fick börja knapra Niferex. Det hjälpte och snart hade jag normalt järnvärde igen. Skönt! Jag och Anton kämpade på med fysiken i skolan och efter ett antal omprov klarade vi det! ♥ Den 9 april var en underbar dag och då kom även barnvagnen. Den var jättefin och jag var nöjd över mitt köp! Var på IKEA i Jönköping och inhandlade skötbord, spjälsäng och lite andra nödvändigheter. Fotade blommor eftersom snön hade smält bort och Nelly fick en ny bur!

 

v. 35

Maj: den stora månaden! Jag fotade naturen, satt ute i trädgården med Nelly och inväntade the big day. Magen var stor och tung men jag klarade mig fint ändå. Träffade vänner och skrev en del prov. Det senaste och sista provet jag skrev ägde rum fredagen den 14 maj, det var i samhällskunskap. Jag satt där ungefär 1 meter ifrån bordet eftersom magen var i vägen och jag klarade det. Fick MVG i samhällskunskap, något som för mig var helt otroligt. Det tyckte läraren också, visade det sig. Vi hade en liten diskussion om ifall det kunde vara graviditetshormonerna som gjort mig så smart? Haha..

Jag shoppade, läste en massa djupa texter och jag och Johan hade varit ihop i 1 och ½ år. Fixade mig e-legitimation och kände mig väldigt lugn inför förlossningen. Kände nästan att det kunde vänta lite extra eftersom den enda jag behövde tänka på var mig själv. Jag njöt de sista dagarna! 3 dagar innan beräknat datum började förvärkarna komma och jag kände att det började närma sig. Tankar om att bebisen skulle komma på beräknat datum blev allt starkare, och det var riktigt häftigt att hon faktiskt också kom på beräknat datum! Förlossningen kom och gick utan några större problem och äntligen var vår lilla prinsessa här! Världens sötaste lilla tjej som var alldeles, alldeles perfekt! ♥ Hennes mörka hårfärg gjorde att jag kom att tänka på namnet Julia, och det namnet blev det. Inget favoritnamn för varken mig eller Johan, men hon passade så bra i det så det fick det bli!

Mitt liv som mamma började!

 

Juni: en varm månad där varje dag spenderades utomhus och Julia sov mestadels i sin barnvagn. En del promenader blev det och de flesta graviditetskilona försvann. Tittade på Lost varenda dag och ammade för fullt. Mina bröst var antingen hårda som sten, eller mjuka och slappa som en kärrings. Haha, underlig känsla det där! Jag startade den här bloggen och såg ett halofenomen för första gången i mitt liv. Wow! ;) Gjorde cheesecake som jag åt. Släktingar och vänner kom och hälsade på mig och Julia. Insåg dock att jag var väldigt ensam. Ung mamma utan några kompisar i liknande situation..

Juli: fick kontakt med IDA! Tjoho. Inte ens ett år äldre och även hon har barn, hur perfekt kan det bli? Vi började gå promenader och pratade om allt och inget. Kom väldigt bra överens redan från början, tycker i alla fall jag! ;) Julia växte och utvecklades i snabb takt och hon blev allt mer medveten för var dag som gick. Vi låg ute på filtar i trädgården, gick promenader och jag levde i min amningsbh. Otroligt skön, men otroligt ful! Vi var i Skänninge och Julia fick träffa sin gammelgammelfarmor för första gången. Det var jättevarmt och vi sov i husvagn. Fick hem mitt intyg från projektarbetet, försökte lära mig illustrera och försökte bli av med liten kilon. Gick sådär.

 

Vilka jävla pattar! Jag som aldrig har haft bröst innan. Nu är de dock borta igen..

Augusti: Gick promenader med Ida och Leo och Malin och Ebba, fotade Julia en massa och filmade även lite då & då. En rolig grej var också att jag var med i tidningen. Första sidan i lilla Hjo tidningen. Jag blev tillfrågad, vill jag poängtera (så att ni inte tror att jag är någon mediakåt människa som gör allt för uppmärksamhet). Skulle inte gärna själv ringa dit och fråga om de ville ha med mig.. :P Jag var med av anledningen "Ung mamma", men eftersom jag inte är onormalt ung så tänkte jag inte att det var särskilt intressant. Men det var mycket roligt och det var en mycket trevlig journalist som jag träffade! Att se sig själv på löpsedlarna tillhör inte direkt vardagen, men någongång ska väl det inträffa också. Fick änglakort av Julias farmor som jag använder flitigt än i dag. Började gå till Arken och träffa andra mammor!

 

 

 


September: började banta ordentligt och gick ner 3 kg på 2 veckor. Det gick bra, men sedan gick det utför och jag väger nu mer än vad jag gjorde innan jag började banta. HAHAHA! Shoppade skor och kläder till mig själv, vandrade ner till Arken ett par dagar i veckan och Julia började äta smakportioner. Den 4 så döptes även Julia och det gick jättebra. Hösten hälsade på mer och mer och jag blev totalfrälst i Twilightfilmerna. Ge mig mer mer mer! Började även på körskola eftersom jag ville ha körkort!

 


Oktober: Var i full gång med att designa bloggar åt folk. Det gick väldigt bra, men jag tröttnade fort eftersom många bara klagade. Det gjorde att jag nu inte designar bloggar längre, men kanske att jag längre fram lottar ut en design eller liknande. Svarar dock på frågor om design, så fråga på! Prinsessan och prinsen kom till stan och jag fick ganska bra bilder på dem! Eller, Malin tog bilderna med min kamera, i alla fall några! ;) Fotade vattendroppar och vann en overall från Polarn o Pyret till lillan. Dock för liten eftersom det är strl 62, men kanske att jag säljer den eller också sparar den till nästa barn. Hade ett sminkparty hemma och det var också kul! Julia lärde sig att rulla och jag såg på en del filmer.

 

 

 

 

November: jag och Johan firade att vi varit ihop i 2 år genom att åka till badhuset i Skövde och relaxa och åka rutschkanor! Vi åt även på Mangos och såg på Harry Potter. En mycket lyckad dag, helt underbar! Jag hade en del tävlingar i bloggen där ni kunde vinna stjärnfilter, bloggsvar och ett presentkort från Barntavlor. Jättekul att ha tävlingar och jag hoppas att de som vann blev nöjda! Min nyårsoutfit inhandlades och jag köpte vinterskor. Julia sprang omkring i sin gåstol och jag hittade ständigt nya saker att fotografera! Snön och minusgraderna kom och stannade kvar! Hade halkkörning och riskettan vilket betydde att körkortet är nära!

 

 

December: sista månaden på året med julafton och allt vad det innebär. Köpte en massa klappar och var nere på Arken på lussefirande. Julia åkte pulka för första gången och vi har myst en massa. På nyårsafton ( i dag) lärde hon sig att krypa och hon växer och växer för var dag som går. Hon är frisk, fin och helskinnad! Min fina lilla älskling. Summan av det här året = LYCKA! Det har varit bra hela tiden. Jag älskar mitt liv och är så glad över att jag har fått min lilla älskling Julia. Och att jag har min älskling Johan!




 Mirre- Foto & hundtoka

Tänk vad mycket du hunnit med på ett år och vi får njuta av dina kort =D

kramar



har du skaffat en D700?



URL: http://myflowergirl.blogg.se/





 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?