MVC-besök
Publicerat den

Återigen var det dags att besöka MVC för att göra en helt vanlig kontroll av magen. Se så att allt såg fint ut, och det gjorde det! Min SF-kurva ser jättebra ut, likaså hjärtljuden (runt 130 BPM). Det enda som är lite negativt är väl mitt blodvärde, men det ska jag fixa till nu tänkte jag. Köpte med mig lite blutsaft på vägen hem...

Min SF-kurva än så länge (cm):
24
26,5
28,5
(idag)

Jag frågade barnmorskan vad måttet ligger på strax innan förlossningen, och hon sa att det nog kan komma upp till en 36-37 cm. Herrejösses, jag som redan är stor! Det återstår att se hur mycket jag kommer orka gå till skolan, men mycket hoppas jag! Ett SF-mått är för övrigt det måttet som är från blygdbenet, tills där livmodern har sin övre kant. Jag hade faktiskt aldrig hört talas om det där innan jag blev gravid, så jag tänkte att ni kanske inte heller vet vad det är. : )

Blodvärdet låg på 106 (i vanliga fall ska det ligga på omkring 130) så det var som sagt lite lågt.
Barnmorskan kände även efter hur barnet låg, och det visade sig att det nu ligger med huvudet nedåt. Positivt kände jag, fast än finns det ju tid för den att vända och ha sig! Det känns som att den gör kullerbyttor där inne ibland, hela magen vrider sig. Inte så obehagligt som man kan tro, mest mysigt!

Jag tänkte på en sak förut, och det var att jag tycker att alla kvinnor någon gång borde vara gravida. Det är en väldigt speciell känsla må jag säga. Man mår så himla bra, samtidigt som man kan må så himla dåligt. De två känslorna på samma gång är minst sagt speciella. Självklart är man glad för lilla bebisen i magen, men samtidigt kanske man mår skit! Ryggbesvär, ont i revbenen, illamående, kramp, trötthet osv!

Det var lite om det besöket det! :)






 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?