Vecka 22
Publicerat den

I morgon går jag in i graviditetsvecka 22 (21+0). Man kan säga vad man vill där, men det är ju roligare att säga graviditetsveckan för då känns det ju som om man har gått längre. Hah :') Jag kanske inte borde lägga upp detta förrän i morrn då, men jag gissar att det inte är så stor skillnad på magen nu och i morrn. Snarare är den nog större nu på kvällen än vad den kommer vara i morgon på dagen.

Nu ser jag ju nästan gravid ut framifrån också för tusan! Har som tur är inte fått några bristningar på magen ännu, och bara för det så önskar jag mig en salva mot bristningar när jag fyller år. Den kan nog komma väl till pass.^^ Dessutom kan jag använda den på de områden där jag redan nu har bristningar - benen! Det kryllar, jag är som ett dragspel.

(Om ni undrar varför jag drar upp linnet så långt på bilden då man ser magen från sidan, så är det för att man lättare ska se vart kroppen är i vanliga fall. ;P Har en gigantisk bh på mig också, men det är så skönt. :)

Barnet:

Barnets sinnen utvecklas och mognas för varje dag. Det känner med sina händer över ansiktet och kroppen. Smaklökarna på tungan utvecklas. Ögonlocken är fortfarande slutna. Du kanske upplever att barnet är mest aktivt när du själv vilar*. Det är vanligt att barnet vaggas till sömn när du själv rör dig. När barnet är fött kanske ni upplever att barnet har kvar sin egen dygnsrytm. Det kan ta ett par månader för den nyfödda att anpassa sig och ställa om sig till er sovrytm. Barnet har nu lite hår och nackvirveln syns tydligt. Dess hjärta slår ungefär dubbelt så fort som ditt. De små öronen är mjuka men färdigformade och de hör allt mer av sin omgivning. Många menar att barnet har en förmåga att minnas röster och speciella musikstycken om man spelar de ofta under graviditeten. Huden är fortfarande tunn och rödaktig på grund av de ytligt liggande blodkärlen och att de inte lagt på sig något underhudsfett än.

Mamman:

Livmoderns övre kant når en bit ovanför naveln och det går att se utanpå magen när barnet rör sig. Ditt tandkött kan vara svullet, kanske blöder det lite när du borstar tänderna. De flesta gravida mår fortfarande bra vid den här tiden och det kan kännas avlägset att börja planera för sin föräldraledighet. Men det kan vara klokt att tänka igenom sin situation. De flesta kvinnor mår bra av att ta en paus innan barnet kommer och då är det viktigt att planera in den i tid.

*Jotack! Jösses vad den lilla/lille gör kullerbyttor där inne i magen. Så fort jag ligger ner (särskilt på rygg) så sätter den igång med sin gymnastik. Det är så gulligt!







 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?