Vecka 35
Publicerat den

Bebis

Nu är barnet ungefär 45 centimeter långt. Du har säkert känt av att barnet hickar ibland. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen. Barnet har hittills varit ganska skrynkligt men nu börjar huden räta ut sig. Navelsträngen är generellt cirka 50 centimeter lång och tjock som en tumme. Vikt ca 2 600 gram. Barnets hjärta slår cirka 120–160 slag i minuten. Nu börjar det bli trångt, och därför håller sig barnet mer stilla än tidigare. Dessutom har ditt barn kanske vänt sig så att huvudet pekar nedåt, redo för förlossningen. Som om inte det vore nog så lägger barnet på sig mellan 25 och 30 gram per dag. Hon eller han har inte lika mycket plats som tidigare.

Mamman
Ditt totala fundusmått är nu ungefär 31-35 centimeter. Du har ökat minst elva till tretton kilo. Så här långt in i graviditeten brukar ledbanden och musklerna i korsryggen mjukas upp. Detta kan göra att du får ont i ryggen. Om värken är besvärande bör du prata med din barnmorska. Många känner sig lättirriterade nu. Bebisen trycker på överallt. Det är svårt att andas, sitta, stå och sova. Prata mycket med din partner så han eller hon förstår vad du går igenom. Nu står magen som högst för att snart sjunka ned lite. Då blir det lite lättare att andas igen. Det är lätt att bara fokusera på förlossningen, men kanske kan det vara dags att läsa på lite om amning och livet efter förlossningen.

Shit jag har så sjukt ont i övre delen av magen. Så smärtsamt att det känns som om bebisen vill ut vilken dag som helst. Ett ständigt svidande. Den smärtan kombinerad med ryggvärk är allt annat än trevlig. Nu kan jag för en gångs skull hålla med alla som säger att "armarna inte räcker till". Hehe, jag når knappt att torka mig när jag har kissat.. Det tar en evighet innan jag kommer ut ifrån toaletten! Hmm, annars är det bra tror jag! Orkar fortfarande röra mig som vanligt men jag borde tänka på att bära mindre. Nu längtar jag som en galning till att få sätta ihop spjälsängen och göra i ordning allting! Det är fortfarande lite för tidigt...






 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?