Eget rum eller inte?
Publicerat den

Jag prenumererar på tidningen Vi föräldrar och i det senaste numret är det en diskussion angående om ens barn ska ha eget rum eller inte! Som med mycket annat finns det ju både för- och nackdelar, och jag tänkte skriva ner lite av vad som skrevs.
 
Fördelar:
Slippa leksaker över hela hemmet {kan kastas in i barnrummet}
Barnen sover bättre i egen säng i eget rum  {främst om det fanns syskon i familjen som kunde störa om alla sov i samma rum}
 
Nackdelar:
Man avstår fler barn på grund av platsbrist
Leksakerna hamnar ändå överallt...
Barnen känner sig inte lika trygga utan mamma & pappa i närheten
 
I den här frågan är jag positiv till ett eget rum! Dock tycker jag inte att barn behöver det när de är så små som 1 år, men runt 1 ½ - 2 år så ser jag mängder med fördelar! {Haha, bara för att Julia var 1 ½ år...} Dels håller jag med om att man får in alla leksaker i ett rum, även om de har en tendens att vara lite överallt på dagarna.. Men Julia älskar sitt rum och vill alltid visa alla "mitt jum". När vi precis hade flyttat in i den här lägenheten så tror jag att det var skönt för Julia att ha alla sina saker på ett ställe, för att på något sätt känna sig trygg trots att allt var väldigt nytt för henne.
 
Julia somnar alltid i sitt eget rum, det har vi som regel. Dock får hon alltid komma in till oss på natten/senkvällen, utan några bekymmer. Det tror jag är nyttigt för henne. De senaste dagarna har hon faktiskt sovit hela nätterna i sin säng, och det är knappt att hon väcker oss på mornarna. Inte direkt i alla fall! I morse hade hon bäddat ner sig i soffan och satt och ropade på mig tills jag kom ut och satte på en film åt henne, haha! ♥
 
Å andra sidan har jag inga problem med att sova intill henne på nätterna. Jag tycker att det är så himla mysigt. Man skaffar väl ändå inte barn för att låta dem vara för sig själva hela tiden? Jag vill mysa!! :D Men att ha ett rum med alla leksaker i är görbra tycker jag, för då slipper hela hemmet se ut som ett lekland! ;}
Vem skulle inte trivas i detta rosa paradis? Ska ta nya bilder på rummet när bordet & stolarna är på plats! :} Fast möblerna ska stå till höger, typ bredvid sackosäcken, så det blir inte så mycket skillnad trots allt.



 Hanna

Tove har sovit i egen säng från början och flyttade in i sitt rum när hon var 6månader ungefär.. Vi stördes alla tre av varandra så va bäst så :) Även fast jag fick springa på nätterna i ytterligare två månader då hon fortfarande åt på nätterna ;)

Svar: Allting är ju så himla individuellt! :) Haha, det fula är att svaren på alla frågor man ställer till barnmorskor osv, är typ: det är olika från person till person, eller: man gör som man känner är bäst! :)
Julia sov också i egen säng, fast i mitt rum, när vi bodde hos mamma & pappa! Hade en så liten säng så tillslut blev det trångt att sova tillsammans ;)
melindaochjulia.blogg.se



URL: http://hanniie1.blogspot.com





 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?