Kalops!
Publicerat den

Hej på er!

Igår provade jag på att göra kalops för första gången, var så sugen på det! Lyckligtvis blev det riktigt gott, det tyckte till och ned Julia. :) Då har jag lyckats! ;)

Det som är tråkigt är ju att det tar en jäkla tid att laga! 2 timmar & en kvart ägnade jag till det, fast den sista kvarten väntade jag mest på att potatisen skulle bli klar, haha.

Här är receptet:
500 g nötkött (grytbitar)
1 gul lök
2 morötter
1 köttbuljongtärning
Vatten
Matlagningsgrädde
Lagerblad
Kryddpepparkorn
Vitpeppar
Soya
Chilisås
ev. ketchup

Bryn köttbitarna i en stekpanna tills de fått fin färg. Hacka under tiden morötterna och klyfta löken. Häll över köttet i en kastrull och på med 6-7 dl vatten. Tillsätt morötterna & löken. I med buljong, några lagerblad, 8-10 kryddpepparkorn och lite vitpeppar. Låt koka upp och sedan stå och puttra i minst en timme (eller tills köttet är mört).

När detta är gjort, tillsätt grädden efter eget tycke. Beroende på hur mycket sås ni vill ha. Blanda mjöl & vatten och häll det i grytan så att såsen tjocknar. Häll sedan i lite soya, både för såsens smak & färg. Jag hade även i lite chilisås & ketchup för extra smak, men det är upp till var och en vad man vill ha i.

Servera med potatis!
En lyxig torsdagsmiddag :)

Julias tallrik. Lite mosat men o så gott!







 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?