Hjärnskakning
Publicerat den

I morse möttes vi av ett snöblandat regn, med andra ord SLASK. Fy tusan vad trist. Kallt och blött - ingen bra kombination! I ett hus längre ner på gatan så håller grävmaskiner och traktorer på för fullt. Hela framsidan av trädgården har grävts bort och Henry är väldigt nyfiken på de där maskinerna. Jag med för att vara helt ärlig. Eller ja, inte på maskinerna utan mer vad det är som händer. Därför var jag tvungen att gå bort och fråga, haha. Tydligen ska där blir ett helt nytt staket, en ny gräsmatta och nya rabatter. Härligt för husägaren med nytt och fräscht! Kanske inte lika härligt för gubbarna som är ute och jobbar med det i det här vädret..? Men kämpa på. Fortsätt gärna här sen! ;}
 
Idag är det torsdag och jag har självstudier. Båda barnen är hemma med mig och det är lugnt och skönt. Henry har efter en rad protester äntligen somnat i sin säng för lite eftermiddagsvila. Tidigare idag var vi nere på öppna förskolan och lekte av oss lite. Jag tyckte att det var en bra idé att kombinera lek med att även kunna äta lunch där nere. Eftersom jag fått en släng av hjärnskakning så ska jag helst ta det väldigt lugnt.
 
Hjärnskakning tänker ni? Japp. Hade oturen i söndags att ramla av en häst och slå i huvudet med en smäll, trots att jag självklart använde hjälm. Blev rejält mörbultad och ser väl inte sådär jättefräsch ut på de nedre delarna av ryggen och på rumpan. Blåmärken och rivsår som har börjat klia. Fick en rejäl huvudvärk på söndagen, samt illamående, men tänkte inte så mycket mer på det då jag mer var tacksam för att inga ben verkade vara brutna. Huvudvärken försvann under måndagen och då kände jag bara av att det ömmade i svanken. Under tisdagen kom huvudvärken tillbaka värre än någonsin, och även igår (onsdag) hade jag ont. Kändes som en bihåleinflammation när jag böjde mig neråt, vilket inte är särskilt behagligt. Ringde därför 1177 och frågade om det kunde vara värt att åka och kolla upp sig. Fick som svar att om jag hade ringt redan i söndags så hade de larmat 112, men då det nu hade gått ett par dagar så bad de mig åka in till akuten för att bli röntgad. Hoppsan.. Då jag helst inte skulle köra bil så ställde min snälla svärmor upp och körde in mig. Hon var dessutom med mig hela dagen så att jag slapp vänta själv. För jäklar vilken tid det kan ta, även om det igår säkert gick snabbare än vad det brukar! Återigen är jag så sjukt NÖJD över den sjukvården vi har här i Sverige. Jag har aldrig blivit dåligt bemött eller behandlad, och jag kände att alla vi träffade brydde sig och tog det här på allvar. Även om jag till synes såg väldigt frisk ut. Hade till och med sminkat mig.
 
En ung, kvinnlig läkare undersökte mig och allt verkade fint. Förutom att det ibland rann vätska från näsan på mig. Därför gjordes en röntgen för att se om det kunde röra sig om en fraktur i skallen, och att det var likvor som rann ut.  Fyfan. Läskigt! Tack och lov var det ingen sådan, utan enbart en lättare hjärnskakning. Råden var att ta det lugnt, inte läsa för mycket och inte titta på tv för mycket.
 
Jag älskar att rida. Tycker att det är superroligt! Men efter att nu ha fått en hjärnskakning och tidigare brutit handleden, blivit sparkad på fotknölen, ramlat av så att jag tappat andan och blivit biten på flertalet ställen så känner jag att jag har fått nog. Det är nog inte meningen att jag ska hålla på med hästar uppenbarligen. Det är verkligen inte värt all den smärta som det har orsakat. Det är bättre att jag håller mig till mitt kära gym, för det känns inte riktigt lika riskabelt. ;}

Men på tal om något roligare så fick jag igår veta lite svar från mina tentor! Jag klarade av den första anatomitentan och fick på den G. Det var det eller underkänt som man kunde få, så det var ju skönt. Fick också reda på tentan som jag hade den 10/10 i Omvårdnad, och på den fick jag VG. Det var verkligen roligt! Antagligen den enda tentan som jag kommer att få VG på i den här utbildningen. Känns det som! ;}

 
Fina Julia i våras ♥






 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?