Tycker ni att tjejer = rosa och killar = blå ?
Publicerat den

Torsdag
 
För det första måste jag ju berätta för er att min kära sambo har fått ett nytt jobb! Känslan är helt obeskrivlig och jag vet inte om han eller jag är mest glad. ;} Nackdelen är ju att han är borta större delen av dagarna.. I dag till exempel, så kommer vi inte att ses förrän vid 22 i kväll! {Beror på att jag jobbar till 21:30} Men det är ändå HELT fantastiskt att någon av oss kommer ha en ordentlig lön! Så man slipper oroa sig varje månad..
 
Lämnade nyss Julia på dagis iförd termobyxor & vinterjacka. -2 grader visade iPhonen i morse, jäklar vad kallt! Kylan/vintern kom fort även den. Det är första dagen den här veckan som Julia är på dagis då hon varit väldigt hostig & snorig. Men i dag mår hon bättre och har inte så mycket till val än att vara på dagis då både jag & David jobbar. Men hon fann sig snabbt till rätta när hon hittade alla plastdjur hon brukar leka med. :}
 
Nästa vecka händer det spännande grejer kan jag säga er! :} Längtar som en tok! Och då menar jag inte till min tandläkartid på tisdag.. Fast jag ser faktiskt fram emot den också då jag kan meddela dem att mina tänder sitter löst. Det är ett jäkla skit med porslinständer egentligen, jag är ständigt orolig & på min vakt för att inte tappa dem.. Jag ska också träffa en fin vän någon dag i nästa vecka! ♥
 
Vet ni förresten vad jag hörde på Lilla aktuellt häromdagen? Att juice är sämre för tänderna än läsk! ;O På grund av pH-värdet tydligen. Där ser man! Det hade jag verkligen ingen aning om. Jag som i princip har hällt i mig min favoritjuice den senaste tiden. God morgon Blodapelsin. Muuuuuuuuuums!
 
För ett par dagar sedan köpte vi en ny matta till Julias rum, en stor rosa! Jag kan inte hjälpa att jag verkligen älskar rosa till små tjejer.. Hade jag haft en kille kan ni ge er på att allt hade varit blått & grönt! ;} Tycker att det är så himla sött! Sen är det inte fel att särskilt på små bebisar klä dem i kläder som verkligen visar om de är tjejer eller killar. Jag har flera gånger sagt fel och gjort bort mig när små tjejbebisar har svart & brunt på sig.. Det blir så pinsamt! Med det sagt måste jag även tillägga att jag inte har något emot de som väljer att klä sina barn i alla sorters färger. Färg som färg liksom! :} {Julia har faktiskt blåa byxor på sig just nu...} Men jag hade inte klätt henne i en blå body med en bil på när hon var bebis. Fast samtidigt.. hade bodyn varit blå med typ en blomma på, då hade jag tyckt att det kändes mer tjejigt! Sen beror det på vad för sorts blå det är.. Haha fan vad jag krånglade till det nu! :P Vad tycker ni om barn och färger på deras kläder?
 
I går gjorde jag förresten en supergod fiskgryta, recept från mamma! Det måste jag ju dela med mig av!

Ett paket fisk {torsk eller sej, jag valde sej för den var billigare}
200-400 g smör
Purjolök
Tomat
1 fiskbuljongtärning
Vatten
Salt & peppar
Citron
 
Smält smör i en gryta, en rejäl klick. Typ 200 gram! Lägg i den djupfrysta fisken. Skiva purjölök & tomat efter smak och lägg det i grytan. I med fiskbuljongtärningen och ett par dl vatten. {Så mycket som du tycker blir bra. Jag tog 5 dl igår men det blev VÄLDIGT mycket sås då.} Ta sedan saften från en citron och häll i grytan.Salta & peppra och låt småkoka till fisken är färdig!
Servera med potatis!
 
Det gick hem både hos mig och Julia. Hon hällde i sig smörsåsen efteråt, haha.
Sedan höstpysslade vi:
 
 
Vi hade plockat löven och kastanjerna innan vi lagade mat, och medan jag lagade maten hade Julia roat sig med att dela på alla kastanjelöv. Det var absolut ingen fara, för det syns ju inte ändå, men när jag såg alla löven på golvet så suckade jag och sa något i stil med:
"Nämen Juuulia... varför gjorde du sådär!?"
 
Inte alls arg utan mer "besviken", och ni skulle ha sett hur hon reagerade! Hon stod lutad mot soffbordet och tittade på mig och löven, och började snyfta något så in i den! Allt fler tårar kom och hon gick sakta fram till mig och satte sig i mitt knä. Hon var otröstlig! Grät och grät och la armarna runt mig. Skämdes hon tro? Jag berättade för henne att det inte gjorde någonting, men att man ändå inte får förstöra på det sättet. Stackars min lilla tjej! Jag fick börja sjunga för henne för att hon skulle lugna ner sig till slut. Snacka om dåligt samvete, hihi.
 
Näe, nu måste jag få i mig något ätbart!
Kram på er!
 



 Becca

Håller med dej om färgerna, kan bli riktigt pinsamma situationer när riktigt små barn är klädda i "fel" färg, men sen å andra sidan skulle jag kunna se en liten tjej i blått om det är ett "tjejigt" tryck på precis som du skriver, men dock inte rosa på en pojk. Jag tror att rosa kom och stannade för att för alltid vara en färg för tjejer :)

Svar: Jag tror det också! Har hänt någon gång att jag sett en kille i rosa, förutom alla "stekare" på Stureplan. ;) Skönt att jag inte är helt ensam om att tycka så! =)
melindaochjulia.blogg.se



URL:


 Melinda - Mamma till Maja ♥

Grattis till hans nya jobb! Vad är det du jobbar med? :) Och ang. kläder för pojkar och flickor så är jag som dig, har samma åsikt :)

Fint höstfat!

Svar: Han tackar så mycket :) Jag jobbar som vårdbiträde i Hemtjänsten här i Hjo, men även dom dagisfröken! Har dock bara jobbat på dagis en gång hittills, men hoppas på att få fler tillfällen! :)
melindaochjulia.blogg.se



URL: http://melindawingren.blogg.se


 Johanna.

Håller helt med dig om kläderna.. och allt i min sons rum går i blåaktiga toner... går inte missa att de är en pojke som bor där. är så trött på HEN.... Alla HEN älskare lägger energi på fel saker enligt mig. pojkar är pojkar, flickor är flickor.. Vi är olika. :) Men nästan så kag nu för tiden får känslan av att vi med pojkkläder på pojkar och flickkläder på flickor är de som tycker fel... jaja. häller med dig iaf. :)

Svar: Haha, jag kan inte annat än att hålla med dig :) Hen.. jag blir så trött bara jag hör det! Så har jag också känt! Nästan så att man skäms ibland när jag har en massa rosa på Julia då alla andra hela tiden snackar om att de tröttnat på det osv. Jag kommer nog aldrig att tröttna. ;)
melindaochjulia.blogg.se



URL:


 Johanna.

Måste tilllägga att jag självklart tycker vi ska behandlas lika , få lika lön osv.. :) Men nu känns de som färgerna är viktigare för vissa än de visentliga sakerna. Som jämnställdhet. (tilllägg jag glömde skriva bara) :)

Svar: Jaja, absolut =) Tycker jag också! Tycker inte att färger och pengar har något med varandra att göra ;) Knäppt egentligen att det blivit ett så hett ämne det där med färger! Finns ju bra mycket viktigare saker att diskutera om.. ;)
melindaochjulia.blogg.se



URL:


 Hanna

Tycker inte om rosa ;) Men klär gärna Tove i LILA :) Blir det en pojk klär jag hellre honom i grönt än blått. Men det är ju en smaksak :)

Svart är jag inte mycket för på barn, däremot brunt ihop med någon färg är snyggt tycker jag :)

Svar: Lila är också jättefint :) Absolut, alla kan ju inte gilla rosa & blått, och tur är väl det! Hade varit tråkigt annars ;) Jag är likadan med svart! Julia hade inte ett enda svart plagg sitt första år.. förutom en såndär Lundmyr body som mamma köpte som var svart & vit ;P Det första svarta plagget jag köpte till henne var ett par leggins som liknade ridbyxor :D Hihi.
melindaochjulia.blogg.se



URL: http://hanniie1.blogspot.com





 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?