Hemstudier idag
Publicerat den

God morgon!
 
Jag och min grupp blev godkända på den första uppgiften igår, så himla skönt! Seminariet ägde rum i en mindre sal där vi faktiskt satt ner hela tiden. Då blev det inte samma typ av nervositet än om man har stått upp inför 15 personer. Det blev en hel del diskussioner, och det gillar jag. När man bara kan säga vad man tänker och tycker, utan att något egentligen är fel. Vi hade en jättebra basgruppsledare som sa att vi hade skrivit ett bra arbete, dock hade vi missat något litet på referenserna, men det gjorde ingenting för den här gången. Referenserna är nästan minst lika viktiga som själva texten! Något som jag i och för sig känner igen från en del kurser i gymnasiet, men det var inte riktigt på samma nivå då. Nu är det oerhört viktigt att rätt text är kursiv, det ska vara punkter, kommatecken och gud vet vad. Men det är roligt.
 
Igår kände jag verkligen att det här är rätt program för mig. Haha, bra där. Vilken tur! Men kan ni gissa varför? Jo! Det pratas mycket om andliga saker. Något som ni säkert vid det här laget vet att jag är väldigt intresserad av, även om jag inte har råkat ut för sådär jättemycket "övernaturliga" saker själv. Vi pratar ju nämligen mycket om människan. Eller vi och vi, föreläsaren gör det. När man pratar om människan så pratar man om både kroppen, själen och anden. Något som jag har förstått att inte alla tycker är så intressant, men jag är inte en av dem! :} Igår togs det även upp det här med naturfilosofi och humanfilosofi. Som sjuksköterska får jag ju inte vara partisk, utan helst av allt helt nollställd för att inte dömma någon, men jag säger bara: jäklar vilket tråkigt liv de människor måste ha som enbart tar människan som en biologisk varelse och där allt som händer bara händer av slumpen! Är väldigt tacksam att jag lever i ett samhälle där i alla fall inte mina tankar lutar åt det hållet! :}
 
Humanfilosofin lutar å andra sidan desto mer åt att vi vill känna en mening med livet, vi är något mer än bara en kropp. Vi kan tänka och vi kan, {enligt boken till skillnad från djuren} även känna ångest över vissa val vi gör. Men där vet jag inte riktigt om jag håller med. Nu är inte jag någon djurpexpert, men nog kan jag ibland tycka mig se väldigt mycket känslor hos även djur. Se bara på hundar! Tror absolut att de kan känna ångest! {Om de t ex har råkat bita någon utan att det var meningen!} Tror till och med att min sköthäst som jag hade för många år sedan kände någon typ av skamkänslor när han hade buffat till mig som gick intill med en bruten handled efter att ha ramlat av en annan häst. Då jag blev ledsen för att det gjorde ont så gick min häst ovanligt lugnt och snällt tillbaka till boxen och lät mig ta av tränset utan att {som han brukade göra} krångla genom att lyfta upp huvudet.
 
Tror ni att djuren kan känna känslor likt människan? Bara det att vi kanske inte alltid förstår eftersom vi inte pratar samma språk.
 
Nu ska jag läsa vidare i mina böcker! Var bara tvungen att ta en liten paus. {Har även hunnit sätta på en maskin tvätt och skada mig två gånger. Julia fick agera sjuksköterska i morse och plåstra om min tumme. Något hon blev väldigt glad över och just nu ser hon mycket fram emot att bli 19 år så att hon kan gå på samma skola som mig!}
 
Julia på matfestivalen i helgen med en stor sockarvadd!
 






 NAMN
 

 MAIL


 URL


 SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?